Wpisy w miesiącu Maj, 2014

postheadericon Kalorie

9Kiedy przechodzimy na dietę musimy zacząć zwracać uwagę na kalorie. Jednak prawda jest taka, że czasem jest nam ciężko się pilnować. Kiedy leżą ciastka na talerzyku niby skąd mamy wiedzieć ile jedno z nich ma kalorii, albo idąc na obiad do restauracji nigdy nie będziemy mieli pewności ile konkretnie kalorii będzie miał ten posiłek. Dlatego przy diecie istotne jest byśmy mieli przy sobie drugie śniadanie i byśmy sami sobie gotowali. To ważne by znaleźć na to czas, bo inaczej nigdy nie będziemy mieli idealnej sylwetki. Jeśli chcemy wyglądać zdrowo musimy się zdrowo odżywiać.

I nie tylko. Poza samą dietą trzeba zacząć się ruszać i odpowiednio sypiać. Oczywiście musimy tez pamiętać, że dieta stosowana przez dwa dni nic nam nie da, trzeba wytrwałości i systematyczności, po pół roku możemy się spodziewać stałych efektów, a przez kolejne pół musimy starać się by nie uzyskać efektu jojo. Kalorie zaczniemy liczyć już bez ciągłego spoglądania na opakowania. Będziemy umieli w taki sposób dostosować dietę, że stanie się to nawykiem, dobrym nawykiem.

postheadericon Nadciśnienie

Nadciśnienie tętnicze to choroba dotykająca układ krążenia, w naczyniach tętniczych zwiększa się ciśnienie krwi, co prowadzi do bólu głowy, niepokoju, przyspieszonego bicia serca i ryzyka wystąpienia wylewu krwi do mózgu, udaru czy choroby niedokrwiennej. Nadciśnienie tętnicze występuje wtedy, gdy jego wartość przekracza sto czterdzieści na dziewięćdziesiąt mmHg, optymalnie jest to sto dwadzieścia na osiemdziesiąt, co nazywane jest książkowym ciśnieniem.

Ciśnienie możemy kontrolować sami w domu, lub chodząc na pomiary do przychodni lekarskiej czy apteki, w których popularne stało się już umieszczanie aparatów do pomiaru. Jeżeli ciśnienie waha się lub jest podwyższone więcej niż raz w ciągu tygodnia bez znanej przyczyny, lekarz powinien zlecić badania i rozpocząć leczenie lub też zalecić zmianę diety. Ruch i odpowiednia dieta to doskonałe lekarstwo na sporadyczne skoki ciśnienia, jeśli jednak zdarzają się one nagminnie, warto skonsultować się z kardiologiem, który będzie w stanie zalecić jak najlepszą formę leczenia i najskuteczniejsze leki.

postheadericon Nadczynność tarczycy

12Podobnie jak niedoczynność tarczycy, nadczynność tego gruczołu jest bardzo groźna dla organizmu i dla zdrowia człowieka. Nadczynność to nic innego jak nadmiar hormonów tarczycy krążących we krwi. Chorobę tę wywołuje nadmierna produkcja właśnie hormonów tarczycy, niekiedy również może to być efekt leczenia zbyt dużymi dawkami tego hormonu czy zaburzeń w metabolizmie. Nadczynność może być również objawem zapalenia tarczycy, dlatego z każdą nieprawidłowością w wynikach badań, należy bezzwłocznie udać się do lekarza specjalisty, w tym przypadku endokrynologa.

Osoby chorujące na nadczynność bardzo szybko tracą wagę, mimo braków zmian w sposobie żywienia, częściej odczuwają pobudzenie i występuje u nich wzrost ciśnienia tętniczego. Jednym z objawów jest również przyspieszenie akcji serca, stale trzęsące się ręce a jeszcze u innych może ujawnić się nerwica czy wszelkiego rodzaju zaburzenia psychiczne. Leczenie nadczynności to przede wszystkim podawanie jodu, podawanie leków mających za zadanie utrzymanie prawidłowej ilości hormonów tarczycy a niekiedy nawet leczenie chirurgiczne.

postheadericon Niebezpieczna nadwaga

Problem nadwagi pojawia się, gdy wskaźnik BMI oscyluje w granicach 25 – 29,9. Jest stadium wstępnym do otyłości. Nadwaga pojawia się najczęściej u osób spożywających w dużej ilości tłuszcze oraz węglowodany, które dodatkowo prowadzą siedzący, mało aktywny tryb życia. Żeby uniknąć zagrożenia jakie dla zdrowia stwarza nadmierna liczba kilogramów, osoba z nadwagą powinna skupić się na odpowiednim odżywianiu. Szczególnie istotna jest dieta bogata w białko, w której ponadto występuje duża ilość niegazowanej, niesłodzonej wody mineralnej.

Dodatkowo, przy zrzucaniu nadmiaru wagi należy zwrócić uwagę na aktywność fizyczną. To ćwiczenia mają najbardziej korzystny wpływ na stan masy ciała. Specjaliści przygotowali specjalne zestawy ćwiczeń odpowiednie dla osób w różnym wieku, o różnych potrzebach, a także specyficzne układy do pracy nad konkretnym elementem ciała (np. pośladkami czy brzuchem). Każda forma aktywności fizycznej jest korzystna dla naszego organizmu. Samo spożywanie urozmaiconych i bogatych w odpowiednie składniki posiłków to za mało. Ruch to zdrowie, a tkankę tłuszczową najłatwiej pokonać ćwiczeniami.

postheadericon Nowotwory

13Z pojęciem nowotworów niejednemu z nas towarzyszy gęsia skórka i ogólnie mamy przykre skojarzenia związane z owym terminem. Nic dziwnego, gdyż taka choroba jest naprawdę bardzo trudna i ciężka do zwyciężenia. Nie oznacza to jednak wcale, ze nie można jej pokonać. Bardzo istotne w tej walce jest nastawienie wobec tego, aby ją pokonać. O wiele łatwiej czyni się to, gdy mamy przy sobie kogoś bliskiego, w kim mamy wsparcie. Dzięki temu posiadamy w sobie pewnego rodzaju motywację, ponieważ mamy dla kogo żyć. Dla rodziny osoby chorej na raka również jest to bardzo trudne. Nasze zdrowie niejednokrotnie jest wystawiane na wiele prób.

Niestety w momencie, gdy nie jesteśmy w stanie im podołać i przezwyciężyć chociażby z pozoru niewinnej grypy, jakaś cząstka z tej choroby zostaje w nas, co niestety niejednokrotnie może prowadzić do starszych chorób w postaci nowotworów. Ważne w walce z nimi przede wszystkim jest to, aby wykryć owe schorzenie możliwie wcześnie. Dzięki temu istnieje możliwość o wiele szybszego wyleczenia się z danej choroby.


Szukaj
Zdrowy styl życia
    W prasie, w radiu, w telewizji, a coraz częściej także w mediach internetowych mówi się o tym, jak ważny współcześnie jest zdrowy styl życia. Powstają również wszelkiego rodzaju apele i akcje, które mają przekonać dzisiejszego Kowalskiego do tego, że praktykowanie zdrowego stylu życia będzie się mu opłacało nie tylko pod względem zdrowotnym, ale również... dbania o swój wygląd. Nie można bowiem zaprzeczyć, że taki styl funkcjonowania, oparty na zasadach zdrowego odżywiania się, zdrowej aktywności ruchowej z pewnością bardzo pomaga między innymi w utrzymaniu formy i idealnej sylwetki. A to już doskonały fundament do tego, aby zadbać nie tylko o samą sylwetkę, ale i całą resztę naszego zewnętrznego wyglądu. Niestety wśród tych apeli i akcji bardzo rzadko pojawiają się sensowne i ciekawe informacje mówiące o tym, jak właściwie należy praktykować ten zdrowy styl życia oraz co się na niego tak dokładnie składa. Oczywiście można się domyśleć, że chodzi przede wszystkim o wprowadzenie do jadłospisu bardziej zróżnicowanego i zdrowego menu, wykluczenie nałogów, rezygnację z nocnego podjadania i stołowania się w fast-foodach. Można również logicznie dojść do wniosku, że chodzi też o zwiększenie swojej aktywności fizycznej, ale na miarę swoich możliwości. Więc jeśli męczy nas sam spacer po parku, to nie ma najmniejszego sensu wsiadać od razu na rower; najpierw trzeba popracować stopniowo nad swoją kondycją, a dopiero później angażować się w bardziej wymagające ćwiczenia. Często jednak rozmawiając o zdrowym stylu życia pomija się jego bardzo ważny punkt: odpowiedni ubiór. Nie można bowiem zdrowo żyć, jeśli co chwila łapiemy przeziębienie, katar albo kaszel i to tylko dlatego, że nie dostosowujemy swojego ubioru do warunków, jakie panują na zewnątrz. Najczęściej robimy to tylko dlatego, aby iść w zgodzie z aktualną modą – a skoro chwilowo czapki czy szaliki nie są modne, to zwyczajnie ich nie nosimy. Jeśli jednak chcemy prowadzić zdrowy tryb życia, trzeba będzie pod tym względem czasami iść na kompromis i zrezygnować na chwilę z bycia modnym na rzecz bycia zdrowym.