Wpisy w miesiącu Grudzień, 2012

postheadericon Jedzenie ekologiczne – czy warto?

Jedzenie ekologiczne staje się z roku na rok co raz to bardziej popularne. Czym to jest spowodowane? Miedzy innymi tym iż większość z nas w końcu zaczęła interesować się tematem zdrowia i zdrowego odżywiania. Może pokrótce w tym artykule spróbujmy opisać wszystko to, co jest związane z jedzeniem ekologicznym.

Na dzień dzisiejszy można znaleźć każde jedzenie pod postacią ekologiczną. Zaczynając od serów a kończąc na mięsie. Czy to by oznaczało, że to wszystko co jest dostępne w supermarketach nie nadaje się do jedzenia? Nie wiem, ale jedno wiem na pewno. Jedzenie, które znajduje się w supermarketach jest kiepskiej jakości i do tego martwe. Nie tylko tyczy się to żywności w workach, foliach, zamrożonej itp., ale i również warzyw i owoców, które są dalekie od swoich ekologicznych kuzynów. Wystarczy zakupić na przykład pomidor ze supermarketu, aby odpowiedzieć sobie na to pytanie. Pomidor ze sklepu ze zdrową żywnością, albo po prostu z naszego ogródka jest nie tylko smaczniejszy, ale i również posiada lepszy kolor, zapach i co najważniejsze ogromną ilość składników odżywczych pod postacią witamin i minerałów. Czego nie można powiedzieć o warzywach z supermarketu.
Badania naukowe udowadniają, iż zerwanie na przykład pomidora i odstawienie go na kilka minut sprawia iż zaczyna on tracić w błyskawiczny sposób enzymy, które się w nim znajdują. Dlatego wskazane jest to, aby spożywać jakiekolwiek warzywa tuż po ich zerwaniu czy też zakupieniu.

Jeśli już masz pewność, że jedzenie ekologiczne jest lepsze od tego, które jest dostępne w supermarketach, pozostaje Ci już tylko znalezienie odpowiedniego sklepu ze zdrową żywnością w którym będziesz mógł dokonywać systematycznie zakupów. Mam nadzieję, że Cię nie odstraszą ceny, które są jakby nie na to patrzeć dosyć wysokie w porównaniu z warzywami w supermarketach. Zawsze tańszym, ale za to bardziej kłopotliwym rozwiązaniem jest znalezienie rolnika od którego będziemy zakupywać warzywa bądź owoce. Istnieje również możliwość uprawy roślin w naszym ogródku czy też na działce. Możliwości jest naprawdę sporo.

postheadericon Zrównoważona dieta dla każdego

Nie trzeba być specjalistą w zakresie żywienia, aby znać podstawowe zasady zdrowego odżywiania się, które jest fundamentem zdrowego trybu życia. Zrównoważona dieta powinna być zachowywana przez każdego z nas, niezależnie od wieku czy płci. Trzeba nawet jeszcze wyraźniej zaznaczyć, że właśnie wraz z rosnącym wiekiem zachowywanie zdrowej diety jest szczególnie ważne, ponieważ w dużym stopniu pozwala to na utrzymanie swojego organizmu w doskonałej formie. Mało kto jednak orientuje się w tym, jak powinna wyglądać taka zrównoważona dieta oraz na czym musi polegać. Zwykle pod tym pojęciem rozumie się jedynie jedzenie zdrowych rzeczy, co jest oczywiście prawdą, ale nie gwarantuje jednak w całości zrównoważonego odżywiania się.
Polega ono bowiem na dostarczaniu organizmowi odpowiedniej ilości poszczególnych składników pokarmowych, począwszy od białek i węglowodanów po tłuszcze, cukry oraz witaminy. Oznacza to, że nasza dzienna dieta powinna być nie tylko dostosowana do poziomu kalorii, ale również do dziennego zapotrzebowania naszego organizmu na powyższe składniki pokarmowe. Nie wolno więc jeść samych ziemniaków – bogatych w węglowodany; samych mięs i nabiału – bogatych w białka; czy samych słodyczy – które są bogate w cukry, ale równoważyć każdy posiłek. Jednocześnie trzeba też dbać o to, aby nie spożywać zbyt dużej ilości pokarmów, które podwyższają cholesterol, zaś wyeliminowanie fast-foodów jest całkowicie koniecznie, jeśli chcemy się dobrze odżywiać i prowadzić zdrowy tryb życia. Zrównoważona dieta to jednak też konieczność dostarczania organizmowi odpowiednio dużej ilości płynów. Nie mogą to być jednak same napoje gazowa, sama herbata czy kawa – jest to nawet zabronione – ale przede wszystkim czysta woda mineralna lub naturalne soki. To dość istotne, ponieważ odpowiednia ilość napojów pomaga we właściwym funkcjonowaniu organizmu oraz wspomaga oczyszczanie nerek i całego układu moczowego. Wspomaga też proces trawienia, dzięki czemu organizm funkcjonuje lepiej i zdrowiej.

postheadericon Jak dobrze zadbać o swoje ciało?

Bardzo częstym i popularnym błędem związanym z dbaniem o wygląd jest zajmowanie się jedynie kwestią pielęgnacji twarzy. Na twarz zakładamy milion różnych maseczek, twarz smarujemy setką kremów i maści, twarz malujemy makijażem czy poprawiamy wygląd ust przez zastosowanie błyszczyka albo szminki. A co zresztą ciała? Czasami nie są pomijane jeszcze dłonie, które pielęgnuje się również za pomocą kremów i maści, często też robiąc manikiur lub stosując lakier. Tymczasem dbając o siebie i swój wygląd warto również poświęcić tyle samo czasu reszcie ciała – nawet jeśli na co dzień nie jest ona widoczna, ale ukryta pod toną ubrań, sweterków czy koszulek.
Przede wszystkim nie chodzi tu o typową pielęgnację jak w przypadku twarzy: całego ciała nie trzeba codziennie nacierać maseczkami albo kremami. Można za to raz na jakiś czas wybrać się np. na specjalistyczne zabiegi masażu i poddać tej specyficznej formie relaksacji, aby się nie tylko odprężyć, ale również pozwolić naszemu organizmowi na regenerację. Ciekawym sposobem dbania o wygląd swojego ciała jest również jazda na rowerze, pływanie czy bieganie, czyli słowem wszystko, co wiąże się jakoś z aktywnością fizyczną i pozwala nam utrzymać doskonałą formę oraz szczupłą sylwetkę. Bo chyba nikogo nie trzeba przekonywać co do tego, że to właśnie doskonała sylwetka czyni nasze ciało bardziej estetycznym i zadbanym – wiele osób o wiele krytyczniej patrzy nawet na ludzi z nadwagą niż na tych nieumalowanych albo z odrostami. Włosy to z kolei kolejny punkt na liście rzeczy, o które trzeba zadbać, aby nasze ciało wyglądało pięknie, a naszej urodzie nie można było nic zarzucić. Niestety bardzo często jest to punkt ignorowany, a wyjście na ulicę z przetłuszczonymi czy brudnymi włosami jest już czymś całkowicie normalnym. W dbaniu o swój własny wygląd warto stosować się do kilku podstawowych zasad, dzięki którym doskonały wygląd można uzyskać w kilku prostych krokach. Nie trzeba kupować drogich kremów czy stosować eleganckich kosmetyków, aby wyglądać ładnie i pięknie, czasami wystarczy odrobina higieny.

postheadericon Mity o diecie cud

Ludzie poszukujący skutecznych sposobów na odchudzanie zazwyczaj sięgają po te, które są ich zdaniem najłatwiejsze do zrealizowania. Ich uwagę najczęściej przyciągają więc różnego rodzaj diety cud, które w każdym możliwym miejscu są promowane jako diety idealne dla każdego, zawsze działające, a przy tym niewymagające zmiany sposobu odżywiania. Któż nie skusiłby się na tak fantastyczne obietnice, zwłaszcza gdy często jest w desperacji związanej z brakiem skutecznej metody na odchudzanie? Niestety wiele osób łapie się na tego rodzaj cudowne diety, zwłaszcza że one najczęściej faktycznie działają. Dopiero później okazuje się jednak, że jest to działanie wyłącznie doraźne, które skutkuje najczęściej uciążliwym efektem jo-jo lub innymi powikłaniami.
Nie wystarczy jednak uświadomienie społeczeństwa, że nie istnieje żadna uniwersalna dieta cud, która przynosić będzie takie same efekty w każdym przypadku jej stosowania. W Internecie pełno jest bowiem stron poświęconych właśnie tematyce diet, odchudzania się i dbania o siebie, gdzie opisywane są różne sposoby na stratę kilogramów. Zwykle są to właśnie diety, ale w żadnej z nich nie ma praktycznie słowa o tym, że sama dieta to jednak za mało i aby pozbyć się niechcianej oponki na brzuchu, do diety trzeba włączyć również aktywność fizyczną. To samo dzieje się w przypadku stosowania tak zwanych suplementów diety, które bardzo często są utożsamiane z tabletami na odchudzanie i niekiedy nawet pod taką nazwą sprzedawane w Sieci. Jednak ich zażywanie nic nie da, jeśli nie będą mu towarzyszyły regularne ćwiczenia i zoptymalizowana dieta, nastawiona na unikanie tłuszczy oraz zbyt dużej ilości węglowodanów. Skoro jednak nie istnieje dieta cud, dieta niezawodna, która zawsze mogłaby nas wyratować z kilogramowej opresji, to jak można się w takim razie skutecznie odchudzać bez ryzyka utraty zdrowia czy efektu jo-jo? Rozwiązaniem problemu jest zazwyczaj wizyta u dietetyka, który pomoże nam wybrać odpowiednią dietę oraz kurację odchudzającą, dostosowane do naszego organizmu.

postheadericon Zdrowy styl życia seniora

Dbanie o zdrowie powinno być obowiązkiem każdego z nas, szczególnie zaś ludzi w starszym wieku, którzy muszą borykać się zazwyczaj ze znacznie większą ilością chorób. Jednak starszej pani czy starszemu panu trudno wmówić i zachęcić ich do tego, aby codziennie byli aktywni fizycznie i pokonywali pieszo, biegając lub na rowerze kilkanaście kilometrów. Zwłaszcza zaś wtedy, gdy są to już osoby poważnie schorowane i niedomagające. Jeśli jednak nasza babcia czy nasz dziadek wciąż doskonale się trzyma, nie zaszkodzi zaproponować jej kilku różnych form fizycznej aktywności, na czele ze spacerami czy jazdą na rowerze po parku. Współcześnie wręcz modne jest wśród starzejącego się społeczeństwa pozostawianie aktywnym fizycznie przez jak najdłuższy czas – i nie chodzi tu jedynie o codzienne sprinty do autobusu czy stanie w sklepowych kolejkach za różnymi promocjami.
Zdrowy tryb życia seniora to przede wszystkim przebywanie często na świeżym powietrzu i zmienienie swojej diety na bardziej zdrową i pożywną. To ostatnie ma uzasadnienie wśród wielu badań, które pokazują, jak bardzo zwiększenie na starość ilości spożywanych owoców i warzyw – a więc zawierających cenne witaminy – podnosi odporność organizmu i uodparnia go przed wieloma chorobami. Jeśli chcemy porządnie zadbać o zdrowie seniora, warto również przekonać go do rzucenia nałogów, jakim się oddaje, na czele z paleniem papierosów czy piciem alkoholu. Można go również zachęcić do znalezienia jakiegoś hobby, jeśli jeszcze takowego nie posiada, ponieważ wykonywanie jakichkolwiek zajęć przynoszących satysfakcję, znacznie poprawia wewnętrzne samopoczucie człowieka. A to z kolei bezpośrednio wpływa na jego organizm i zdrowie. Trzeba jednak pamiętać, aby nie zmuszać do niczego starszych osób: nie zawsze bowiem doskonale znamy ich sytuację i nie wiemy, na jak wielki wysiłek fizyczny będzie ich stać. Naszym zadaniem jako ludzi młodych jest jedynie promowanie aktywności fizycznej wśród seniorów i pokazywanie im, że zdrowy tryb życia może być jednocześnie doskonałą zabawą i atrakcją.


Szukaj
Zdrowy styl życia
    W prasie, w radiu, w telewizji, a coraz częściej także w mediach internetowych mówi się o tym, jak ważny współcześnie jest zdrowy styl życia. Powstają również wszelkiego rodzaju apele i akcje, które mają przekonać dzisiejszego Kowalskiego do tego, że praktykowanie zdrowego stylu życia będzie się mu opłacało nie tylko pod względem zdrowotnym, ale również... dbania o swój wygląd. Nie można bowiem zaprzeczyć, że taki styl funkcjonowania, oparty na zasadach zdrowego odżywiania się, zdrowej aktywności ruchowej z pewnością bardzo pomaga między innymi w utrzymaniu formy i idealnej sylwetki. A to już doskonały fundament do tego, aby zadbać nie tylko o samą sylwetkę, ale i całą resztę naszego zewnętrznego wyglądu. Niestety wśród tych apeli i akcji bardzo rzadko pojawiają się sensowne i ciekawe informacje mówiące o tym, jak właściwie należy praktykować ten zdrowy styl życia oraz co się na niego tak dokładnie składa. Oczywiście można się domyśleć, że chodzi przede wszystkim o wprowadzenie do jadłospisu bardziej zróżnicowanego i zdrowego menu, wykluczenie nałogów, rezygnację z nocnego podjadania i stołowania się w fast-foodach. Można również logicznie dojść do wniosku, że chodzi też o zwiększenie swojej aktywności fizycznej, ale na miarę swoich możliwości. Więc jeśli męczy nas sam spacer po parku, to nie ma najmniejszego sensu wsiadać od razu na rower; najpierw trzeba popracować stopniowo nad swoją kondycją, a dopiero później angażować się w bardziej wymagające ćwiczenia. Często jednak rozmawiając o zdrowym stylu życia pomija się jego bardzo ważny punkt: odpowiedni ubiór. Nie można bowiem zdrowo żyć, jeśli co chwila łapiemy przeziębienie, katar albo kaszel i to tylko dlatego, że nie dostosowujemy swojego ubioru do warunków, jakie panują na zewnątrz. Najczęściej robimy to tylko dlatego, aby iść w zgodzie z aktualną modą – a skoro chwilowo czapki czy szaliki nie są modne, to zwyczajnie ich nie nosimy. Jeśli jednak chcemy prowadzić zdrowy tryb życia, trzeba będzie pod tym względem czasami iść na kompromis i zrezygnować na chwilę z bycia modnym na rzecz bycia zdrowym.